بلاگ

دیابت نوع 1 و 2

توضیحات جناب آقای دکتر شأنی متخصص آب، تغذیه جامع و پزشکی ارتومولکولی از آمریکا و عضو ارشد شرکت آکواویتا با موضوع پیشگیری و کنترل بیماری دیابت.

آکواویتا به شما کمک می کند در مسیر سلامتی قدم بگذارید.

دیابت یعنی افزایش ناگهانی قند خون و برای پیشگیری و کنترل دیابت خصوصا در افراد مستعد یا با دیابت خفیف بهترین کار جلوگیری از همین افزایش و کاهش ناگهانی قند خون است. باید بدانیم لزوماً نخوردن قند و شکر برای جلوگیری از دیابت کارساز نیست.

یکی از ساده‌ترین ساختار کربوهیدرات‌ها گلوکز است. از جمله پر مصرف‌ترین کربوهیدرات‌های روزانه در وعده‌های غذایی میتوان به نان و برنج اشاره کرد.

یکی از پرکاربردترین راه‌ها برای آگاهی از دریافت مواد قندی آشنایی با جدولی به نام جدول (GI) یا (گلایسیمی ایندکس) است.

این جدول به ما کمک می کند بفهمیم مصرف چه ماده غذایی در چه بازه زمانی سبب افزایش قند خون ما خواهد شد و این‌گونه می‌توانیم از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کنیم. بیمار دیگری که با اختلالات تغییر ناگهانی قند خون میتوان به آن اشاره کرد بیماری هایپو گلایسیمیا است که در این ویدئو با آن آشنا خواهیم شد.

دیابت نوع 1 و 2

دیابت از جمله بیماری‌هاییست که در سال‌های اخیر با افزایش چشم‌گیر چاقی مفرط در مردم همانند یک اپی‌دمی تعداد زیادی از مردم را درگیر خود کرده است. از این رو تحقیقات و اطلاع رسانی‌های بسیار زیادی انجام شده و همچنان نیز در حال انجام است. برای همین تصمیم گرفتیم تا در این بلاگ تمامی اطلاعاتی که باید درباره این بیماری مانند اصطلاحات رایج، انواع دیابت، درمان‌ها، علائم و پیشگیری‌های لازمی که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک و پیشرونده بدانید را گرد هم آوریم تا منبعی معتبر برای رجوع داشته باشید و از تمامی جوانب دیابت نوع 1 و 2 مطلع شوید.

همانطور که میدانید، با بروز مثلاً سکته قلبی یا گرفتگی رگ های قلب، علائم به سرعت نمایان میشوند اما مشکلاتی مانند دیابت و مخصوصاً دیابت نوع 2 که یا علائم زیادی ندارند یا اصطلاحاً علائم خاموش دارند، مطمئناً ضریب بالاتری از توجه را نیاز دارند، چرا که در بازه‌های طولانی‌تری اتفاق خواهند افتاد و گاهاً سال‌ها زمان خواهده برد تا علائم جدی این بیماری بروز کنند.

معمولاً افراد پس از 10 سال این عوارض جدی نمایان می‌شوند، برای همین هم یک سوم افرادی که دیابت دارند خودشان هم از این موضوع مطلع نیستند تا جلو پیشرفت بیماری و خطرات ابتلا طولانی مدت آن را کنترل کنند. نکته دیگر در مورد دیابت این است که این بیماری پیشرونده می‌باشد و بدن با گذشت زمان به کمک بیشتری برای مبارزه با این مشکل نیاز دارد و هر چه تشخیص دیرتر انجام شود، احتمال نیاز به داروها و انسولین در افراد بالاتر میرود.

نکته مهمی که بسیاری از مردم تصور اشتباهی از آن دارند، خطر این بیماریست. دیابت نیز همانند سرطان در موارد جدی‌تر میتواند باعث مرگ بیمار شود و حتماً مواردی را مشاهده کرده‌اید که بعضی از افراد مجبور به قطع عضوی از بدن خود مانند پا میشوند، پس این بیماری را جدی بگیرید و تلاش کنید تا پیشگیری‌های لازم را انجام دهید و نکات لازم را بدانید تا در صورت بروز علائم بتوانید در مراحل اولیه بیماری را کنترل کنید و از خطرات جدی آن پیشگیری کنید.

این بیماری نزدیک به 10% افراد جهان را درگیر خود کرده و در ایران هم حدود 15% افراد یعنی نزدیک به 12 میلیون نفر از این بیماری رنج میبرند یا در معرض آن قرار دارند، این آمار در آمریکای شمالی و کانادا بسیار بیشتر بوده، برای مثال در کانادا از هر 4 نفر، 1 نفر مبتلا به دیابت است!

دریافت مشاوره آنلاین از دکتر امیر حسان شأنی متخصص پزشکی ارتومولکولی و تغذیه جامع از آمریکا
کلینیک آکواویتا با هدف ارائه خدمات و مشاوره‌های درمانی همراه با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های آنالیز ترکیبات بدن بنیان‌گذاری شده است.

حالا که با خطرات و همه‌گیر بودن بیماری کمی آشنا شدید، به انواع دیابت، درمان‌ها، علائم و پیشگیری‌های لازم میپردازیم اما ابتدا با رایج‌ترین کلمات در دنیای بیماری دیابت بیشتر آشنا شوید.

کربوهیدرات و گلوکوز، انسولین، پانکراس (لوزالمعده) ، گلیکوژن، گلوکوگان!

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس (لوزالمعده) ترشح میشود تا قند خون را کنترل کند، اما ضریب اهمیت این هورمون کجاست؟

تمام انرژی بدن ما از گلوکوز (ساده‌ترین شکل کربوهیدرات که به آن اصطلاحاً قند هم میگویند) تامین میشود و تمامی سلول‌های بدن برای این که فعالیت خود را به خوبی انجام دهند نیازمند گلوکوز هستند. تقریباً شاید 70% خوراکی‌هایی که در روز مصرف می‌کنید قند دارند. از میوه‌ها و سبزیجات که درصد کمتری قند دارند تا مواردی مثل نان یا غذاهای بسته‌بندی شده که درصد بالاتر و تمامی شیرینیجات، نوشابه و نوشیدنی‌ها که درصد زیادی از مواد تشکیل دهنده آن‌ها قند یا همان کربوهیدرات است.

از آنجایی که انرژی اصلی بدن از این کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود، نمیتوان به طور کلی این مورد را از چرخه غذایی حذف کرد، پس تنها می‌توان آن را کنترل کرد و فقط به اندازه تامین نیازهای بدن از کربوهیدرات استفاده کنیم.

با مصرف این کربوهیدرات‌ها پانکراس (لوزوالمعده) هورمون انسولین را ترشح می‌کند تا این قند در گردش خون ما را به سلول‌های مختلف بدن برساند. بعد از صرف هر وعده غذایی میزان زیادی از قند وارد خون ما میشود و طبیعتاً بدن نمیتواند از تمامی این کربوهیدرات موجود در خون استفاده کند. اتفاقی که بعد از جذب قند لازم در بدن برای تامین انرژی تمامی سلول‌ها میوفتد این است که میزان گلوکوز اضافه، در کبد ما به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود تا بدن به هنگام نیاز به گلوکوز بیشتر بتواند از ذخایر خود استفاده کند و انرژی بدن را تامین کند.

وقتی میزان قند خون از یک حدی پایینتر باشد و بدن احساس نیاز به قند کند، باز هم هورمونی توسط پانکراس (لوزوالمعده) به نام گلوکگان ترشح میشود که کارایی این هورمون برعکس انسولین است یعنی قندهایی که به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره شده بودند را دوباره به گلوکوز تبدیل کرده و دوباره وارد گردش خون می‌کند تا به سلول‌های مختلف ما برای تولید انرژی برسند.

اکنون که با این چرخه آشنا شدید، حتماً متوجه شده‌اید که بروز هر مشکلی در هر کجای این چرخه مشکلاتی را به همراه دارد، برای مثال اگر نوع خوراک و زمان‌های وعده‌های غذایی به گونه‌ای باشد که قند ذخیره شده در کبد فرصت تبدیل دوباره به گلوکوز و برگشت به چرخه خون را پیدا نکند تا توسط سلول‌ها مصرف شود، طبیعتاً در کبد باقی می‌ماند و پس از مدتی به چربی تبدیل شده و باعث چاقی و بروز خیلی مشکلات دیگر میشود.

انسولین و درمان دیابت

دیابت نوع 1

این دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان رایج است و معمولاً در سنین زیر 20 سال اتفاق میوفتد و معمولاً دلایل ارثی نیز دارد و از بین تمامی بیماران دیابتی فقط 10% آنها به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. علت این بیماری توقف ترشح هورمون انسولین است و جالب اینجاست که هنوز هم جامعه پزشکی دلیل این عارضه را نمیداند. با نبود انسولین میزان قند خون بسیار بالا می‌رود و دیگر هورمونی برای کنترل و مدیریت آن ترشح نمی‌شود که باعث بروز مشکلات مختلف در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 میشود.

برخی از علائم بیماری دیابت نوع 1

گرسنگی و تشنگی بیش از حد، خستگی، تکرر ادرار، کاهش چشم‌گیر وزن در مدت کوتاه، تاری دید.

درمان بیماری دیابت نوع 1

متاسفانه این بیماری درمانی ندارد ولی با راهکارهایی میتوان بیماری را کنترل کرد و زندگی سالم و طولانی داشت.

– رژیم و ورزش: سبک زندگی مناسب و سالم از مهمترین عوامل برای کنترل این بیماری است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای اینکه قند خون خود را ثابت نگه دارند باید وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی منظمی داشته باشند. ورزش هم میتواند به کاهش قند خون شما کمک کند.

انسولین: معمولاً افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هر روز از انسولین استفاده میکنند که البته نیاز به تایید پزشک دارد.

– استفاده از آب الکترولایت: طبق تحقیقات خاصیت الکترولایت آب آکواویتا برای کنترل دیابت میتواند بسیار مفید باشد.

خواص آب آکواویتا بر درمان بیماری دیابت نوع 1 و 2
کلینیک آکواویتا با هدف ارائه خدمات و مشاوره‌های درمانی همراه با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های غنی سازی آب برای درمان بیماری های مختلف آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان میباشد.

عوارض بیماری دیابت نوع 1

این بیماری در صورت تشخیص دیر هنگام یا عدم توجه به دستورات پزشک میتواند مشکلات جدی از جمله:

افزایش خطر حمله قلبی، مشکلات جدی بینایی و حتی نابینا شدن، آسیب‌های عصبی، آسیب‌های پوستی، مشکلات کلیوی و … را به همراه داشته باشد.

پیشگیری از بیماری دیابت نوع 1

متاسفانه تا کنون محققان نتوانسته‌اند تا راهی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیدا کنند و از آنجایی که درمانی هم برای این بیماری مزمن وجود ندارد بهترین راه سبک زندگی سالم برای افراد است تا این بیماری را کنترل کرده و دچار عوارض جدی نشوند.

اگر شما و یا عزیزانتان درگیر این بیماری هستید، میتوانید با دریافت وقت مشاوره از کلینیک آکواویتا از تمامی جوانب این بیماری مطلع شوید و سبک زندگی خود را تحت نظر پزشک مجموعه به بهترین شکل ممکن تغییر دهید تا زندگی‌ای سالم و عاری از مشکلات داشته باشید.

دریافت مشاوره آنلاین از دکتر امیر حسان شأنی متخصص پزشکی ارتومولکولی و تغذیه جامع از آمریکا
کلینیک آکواویتا با هدف ارائه خدمات و مشاوره‌های درمانی همراه با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های آنالیز ترکیبات بدن بنیان‌گذاری شده است.

دیابت نوع 2

تمامی افراد بالای 40 سال مستقیماً در معرض بیماری دیابت نوع 2 قرار دارند و هیچ استثنایی نیز وجود ندارد!

دیابت نوع 2 مستقیماً با تغذیه ما در ارتباط است و حتی اگر از لحاظ ارثی هم ما مستعد این بیماری باشیم می‌توان با تغذیه درست از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

در دیابت نوع 2 بر خلاف نوع 1 که اصلاً انسولین ترشح نمی‌شد، انسولین ترشح می‌شود اما یا به میزان کافی ترشح نمی‌شود و یا انسولینی که ترشح می‌شود توسط بدن به خوبی مدیریت نمی‌شود و یا سلول‌های بدن واکنش مناسبی به انسولین نشان نمی‌دهند و مقاوتی در برابر آن وجود دارد، بنابراین تنظیم قند خون به درستی انجام نمی‌شود.

عوارض این بیماری که اگر با آن روبه‌رو شدید باید بسیار احتیاط کنید، در زیر شرح داده شده است، این علائم از مواردی هستند که نشان دهنده شروع بیماری دیابت هستند زیرا بدن به دنبال راهی برای خارج کردن این قند اضافه از جریان خون است که به صورت تعرق یا ادرار یا … اتفاق میوفتد و می‌توان از تغییرات در این موارد متوجه وجود این بیماری شد.

برخی از علائم بیماری دیابت نوع 2

زمانی که به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوید و تشخیص دیر هنگامی صورت می‌گیرد، دیگر با رعایت برخی موارد ساده نمی‌توانید به سرعت به زندگی روتین خود بازگردید پس در شناخت این علائم هوشیار باشید تا هر چه سریعتر قند خون خود را کنترل کنید.

سردرد مداوم، تعرق بسیار زیاد، احساس تشنگی بسیار زیاد در بعضی مواقع، مشکلات بینایی و تار دیدن، بی حسی در بعضی اعضای بدن، تیرگی پوست، ادرار بیش از معمول، و … .

اگر احساس کردید که این علائم را دارید می‌توانید با اندازه‌گیری قند خون ناشتا خود برای چند روز از سلامت بدن مطلع شوید، میزان طبیعی قند خون ناشتا باید کمتر از 99 میلی گرم در دسی لیتر باشد که در افراد دیابتی کمی متغیر است و معمولاً بالاتر از 125 می‌باشد.

درمان بیماری دیابت نوع 2

متاسفانه دیابت نوع 2 هم مانند نوع 1 درمانی ندارد و فقط میتوان با دستورالعمل‌های پزشک بیماری را کنترل کرد و زندگی سالم و طولانی داشت.

– رژیم و ورزش: سبک زندگی مناسب و سالم از مهمترین عوامل برای کنترل مشکلات افراد دیابتی است. افراد مبتلا به دیابت برای اینکه قند خون خود را کنترل کنند باید وعده‌های غذایی سبک و منظمی داشته باشند و از میزان قند موجود در خوراکی‌های مختلف اطلاع داشته باشند. ورزش هم بی‌شک میتواند به کاهش قند خون شما کمک کند.

– انسولین: این راهکار برای تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پیشنهاد نمی‌شود و فقط در صورت ضرورت توسط پزشک معالج تجویز میشود.

– قرص و دارو: داروهای مختلفی برای این بیماری وجود دارند که با توجه به تشخیص پزشک از علت ابتلا به این بیماری به مراجعین تجویز می‌شوند. از معروفترین این داروها میتوان به مهارکننده‌های آلفا گلوکوزیداز مانند متفورمین، آگونیست دوپامین مانند قرص بروموکریپتین، مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز (DDP-4)، آگونیست‌های GLP-1.

جراحی: یکی از روش‌های جدید جراحی باریاتریک و متابولیک است که افراد کاهش وزن شدید را تجربه می‌کنند و برخی این جراحی را روش درمانی 100% دیابت و حتی فشار خون می‌دانند که البته برای اکثریت افراد مناسب نیست.

– استفاده از آب الکترولایت: طبق تحقیقات خاصیت الکترولایت آب آکواویتا برای کنترل دیابت میتواند بسیار مفید باشد.

خواص آب آکواویتا بر درمان بیماری دیابت نوع 1 و 2
کلینیک آکواویتا با هدف ارائه خدمات و مشاوره‌های درمانی همراه با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های غنی سازی آب برای درمان بیماری های مختلف آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان میباشد.

عوارض بیماری دیابت نوع 2

این بیماری در صورت تشخیص دیر هنگام یا عدم توجه به دستورات پزشک می‌تواند مشکلات جدی از جمله:

افزایش خطر حمله قلبی، مشکلات جدی بینایی و حتی نابینا شدن، آسیب‌های عصبی، آسیب‌های پوستی، مشکلات کلیوی، زوال عقلی، پوسیدگی دندان، گاستروپارزی، اختلال در عملکرد جنسی و حتی در مواردی که قند خون بسیار بالا باشد مرگ را به همراه داشته باشد. مشکل دیگری که این بیماری میتواند به همراه داشته باشد افسردگیست، با اینکه محققان هنوز به ربط کامل دیابت و افسردگی پی نبردند، اما آمار میزان بیشتری از افسردگی در افراد دیابتی را نشان می‌دهد، که میتوان از این عوارض بلند مدت با رعایت دستورالعمل‌های پزشک در امان بود.

از عوارض کوتاه مدت این بیماری نیز می‌توان به دو مورد کاهش و افزایش قند خون اشاره کرد.

عوارض کاهش قند خون: احساس سرگیجه یا سبکی سر، عدم تمرکز یا تصمیم گیری، احساس تعریق یا گرفتگی صدا، تغییر دید افراد مانند تاری یا باریک شدن زمینه بینایی، احساس ضعف جسمی و یا خواب آلودگی و… اشاره کرد.

– عوارض افزایش قند خون: احساس خستگی، تاری دید، تکرر ادرار، احساس تشنگی شدید، تیرگی پوست (زیر بغل ، گردن ، ران‌ها) عفونت های قارچی روی پوست مانند کرم حلقوی یا قارچ ناخن پا، افزایش وزن، مشکل در عملکرد جنسی، بی حسی، گزگز یا احساس سوزش در پا و… .

اگر شما و یا عزیزانتان درگیر این بیماری هستید، میتوانید با دریافت وقت مشاوره از کلینیک آکواویتا از تمامی جوانب این بیماری مطلع شوید و سبک زندگی خود را تحت نظر پزشک مجموعه به بهترین شکل ممکن تغییر دهید تا زندگی‌ای سالم و عاری از مشکلات داشته باشید.

پیشگیری از بیماری دیابت نوع 2

از جمله مواردی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند عبارتند از: 

اضافه‌وزن و چاقی مخصوصاً چاقی شکمی، عدم تحرک کافی، سابقه ارثی، افزایش سن، دیابت بارداری، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و … .

اما بهترین راه برای دوری از این بیماری سبک زندگی سالم است، از غذاهایی که کربوهیدرات بالا دارند زیاد استفاده نکنید، وعده‌های غذایی نسبتا سبک و منظم داشته باشید و از ورزش‌های هوازی غافل نشوید.

دریافت مشاوره آنلاین از دکتر امیر حسان شأنی متخصص پزشکی ارتومولکولی و تغذیه جامع از آمریکا
کلینیک آکواویتا با هدف ارائه خدمات و مشاوره‌های درمانی همراه با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های آنالیز ترکیبات بدن بنیان‌گذاری شده است.

فهرست مطالب